Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
לחיות נכון

הערכת משקל הגוף

האם חשוב לדעת אם המשקל שלי הוא נכון? התשובה היא, ללא ספק, כן.
עודף משקל יכול להשפיע מאד על איכות החיים שלנו ואפילו על תוחלת החיים שלנו, ולכן כדאי לקחת שליטה על המשקל, מבלי להיות מודאגים מדי לגביו. כיום יש שלוש שיטות מוסכמות שמאפשרות להעריך אם המשקל שלנו הוא בגבולות הנורמלים:

  1. מדד מסת גוף BMI 
    מהו ה- BMI? ה- BMI הוא מספר המבטא את הק”ג בגוף שלנו לפי מ”ר. כך, אם ה- BMI שלנו הוא 22.5, זה אומר שכל מטר מרובע של הגוף שלנו שוקל 22.5 קילוגרם. מידע זה מתאים לאוכלוסייה שכן הוא שולל את השפעת הגובה על משקל.בשביל לחשב את ה BMI יש לחלק את המשקל שלך בק”ג בגובה שלך במ’, בריבוע. לדוגמא: אדם השוקל 65 ק”ג ובגובה 1.73 מ’. יש לחלק 65 ב- 1.73 בריבוע (1.73*1.73).אם המספר נע בין 18.5 ו- 24.9, המשקל נחשב תקין או משקל בריא.
    * רשום לעצמך מדד ה BMI הוא כרגע הכלי המוסכם ביותר להערכת המשקל בתחומי הנורמה.
  2. היקף המותניים צריך להימדד על קו האמצע בין הצלע התחתונה האחרונה ופסגת הכסל באגן (הנקודה העליונה של עצם הירך), בעמידה. אם המדידה גדולה יותר מ- 82 ס”מ לנשים או 95 ס”מ לגברים, היא תיחשב לסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם או מחלות לב וכלי דם.
  3. יחס מותן/ ירך מעריך את הסיכון ללקות במחלות מסוימות שנפוצות מאד במערב, כמו למשל התקף לב. היחס מחושב על ידי חלוקת מדד המותניים שלנו (ראה סעיף “היקף מותניים”) בהיקף הירכיים שלנו (ההיקף הרחב ביותר על הישבן במקום הגדול יותר של תל הירך – הבליטה בחלקה העליון של עצמות הירך). התוצאה תיחשב לסיכון אם הערך יהיה גדול מ- 1 לגברים ו – 0.9 לנשים.

שלושת השיטות מספקות מידע חשוב על הסיכון שלנו לחלות במחלות לב וכלי דם.

רשום לעצמך דרך משלימה להערכת מדד מסת הגוף הוא חישוב של היקף המותניים ומה שנקרא “יחס ירך/ מותניים”, שכן הם אומדים את החלוקה האזורית של השומן.

אולי יעניין אתכם גם...

עובדות מעניינות

עזרים תזונתיים

רכיבים מעניינים